Znaki towarowe są przedmiotem ochrony na gruncie prawa polskiego. Oznacza to, że są chronione także w Internecie. Wraz z postępem technologicznym i rewolucją internetową na przełomie XX i XXI wieku coraz więcej osób fizycznych zaczęło korzystać aktywnie z Internetu, poszukując w nim informacji czy rozrywki. Internet stał się medium używanym do komunikacji.

Wzrastające zapotrzebowanie na ochronę oznaczeń firmowych

Nie bez przyczyny wraz z pojawieniem się potencjalnych konsumentów w wirtualnej rzeczywistości oraz z powodu wysokich walorów przyspieszających korespondencję, czy zdobywanie kontrahentów, zadomowiły się w sieci także firmy.

W pierwszym szeregu swoje wizytówki w postaci stron www tworzyły wielkie międzynarodowe koncerny. Powiększający się rynek wymiany usług i komunikacji nadał znaczenie domenom internetowym, czyli najkrócej mówiąc unikalnym oznaczeniom literowo-cyfrowym, pozwalającym dotrzeć pod pożądany adres w Internecie. Łatwość z jaką z czasem każdy mógł zarejestrować adres internetowy w domenie krajowej lub funkcjonalnej, zrodził nadużycia i konieczność ochrony nazw domen właśnie na płaszczyźnie prawa znaków towarowych i prawa ochrony konkurencji.

Obecnie jednak swoją stronę wizytówkę ma każdy przedsiębiorca, a wielu tworzy mniej lub bardziej znane i rozpoznawalne szerszemu gremium ludzi e-sklepy, serwisy branżowe czy blogi. Wiele firm posiadało zarejestrowany znak towarowy dla klas oferowanych przez siebie produktów lub usług jeszcze wcześniej. Nie uchroniło to ich przed naruszeniami swoich znaków towarowych w Internecie. Internet ciągle ewoluuje, liczba znaków towarowych rośnie. Przybywa również przedsiębiorców, posiadających swoje strony www. Nie dziwi fakt, że z motywów mniej lub bardziej świadomych motywów zaczęło dochodzić do konfliktów o jedno z najcenniejszych w Internecie praw – prawa do adresu www.

Naruszenie znaku towarowego w internecie

Najprostszym przykładem naruszenia znaku towarowego w sieci jest czynność wynikająca z deliktu dotyczącego znaków towarowych w ustawie Prawo własności przemysłowej. Jest nim rejestracja adresu internetowego wykorzystującego chroniony słowny znak towarowy i prowadzenie takiej samej lub podobnej działalności gospodarczej, mogącej wywołać u konsumenta wrażenie pochodzenia produktu czy usługi od innego przedsiębiorcy. Mimo że pierwszy przedsiębiorca miałby swój własny adres internetowy, drugi dokonujący naruszenia mógłby świadomie lub nieświadomie użyć tego samego lub podobnego oznaczenia, które byłoby wcześniej chronione, używając innej domeny pierwszego rzędu, tj. zamiast .pl adres znajdujący się się w domenie .com.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *